Weer een hoop meegemaakt! - Reisverslag uit León, Nicaragua van Welmoed Mulder - WaarBenJij.nu Weer een hoop meegemaakt! - Reisverslag uit León, Nicaragua van Welmoed Mulder - WaarBenJij.nu

Weer een hoop meegemaakt!

Blijf op de hoogte en volg Welmoed

27 September 2012 | Nicaragua, León

Buenas

Nou waar zal ik eens beginnen.. Ik begin wel gewoon bij het begin.

Vorige week woensdag hebben we de laatste excursie gehad. Eerst zijn we naar een natuur iets geweest. Ik weet niet precies wat het was. Het was een park met allemaal planten en bomen wat allemaal groeit in Nicaragua. Ik vond het wel leuk om te zien maar dat was het ook. Het was behoorlijk saai. Het liefst liep ik er gewoon door heen om te kijken en foto's te maken, maar dat kon helaas niet. Er liep een gids mee die daar in dat park werkt en die ging elke boom en elke plant bij langs en dan vertelde ze wat voor plant of boom het was, wat het deed, waar het groeit, en zo kon over alles 5 minuten door praten. En aangezien het een behoorlijk groot 'bos' was duurde dat vreselijk lang. En ik vond het ook niet super interessant ofzo. Daarna zijn we naar een oude gevangenis die werd gebruikt in de oorlog. Dat vond ik veel leuker! De gevangenis was bovenop een heuvel en daar had je een prachtig uitzicht over de omgeving, León en de vulkanen. De gevangenis zelf was ook heel leuk en ik vond het ook interessant om te horen hoe het er aan toe ging. Wat wel een nadeel was, was dat de gevangenis nu word bewoont door hele grote vleermuizen. Er werd ons toen bijvoorbeeld verteld dat ze met 300 man in een cel zaten van 15 bij 15 meter ongeveer. Dat is dus heel erg krap. Ze moesten ook staand slapen want er was geen ruimte om te liggen. Wat een luxe hebben wij dan in Nederland zeg aangezien die gevangenissen net hotels zijn.

Daarna zijn we op aanvraag van Andrée en mij naar een heel arm dorpje geweest. De huizen waren gemaakt van takken en touw met een zeil eroverheen. Niet erg best dus. Vooral niet in het regenseizoen met al die wind! Dan moeten ze hun huis weer opnieuw bouwen. En aangezien het hier nu elke dag regent, vind ik het echt knap van die mensen dat ze het steeds opnieuw bouwen. Het was erg om te zien maar ik vond het eigenlijk ook wel weer heel interessant!

Op school gaat alles nu zijn gangetje. We hebben geen toetsen meer gehad dus er is veel minder stress. Maar ik moet wel zeggen dat ik wel minder leer daarom. En ik kon ook wel merken aan de leraren dat hun er ook wel minder hun best voor gingen doen. We doen nu elke dag een spelletje, of ik ga met een andere leraar een beetje boter, kaar en eieren spelen. Dus we zijn totaal niet meer zo intensief bezig als eerst. Ook wel heel relaxt hoor.Vorige week vrijdag zijn we met de leraren naar het strand geweest. Dat was dus ook weer een heel relaxt dagje. Morgen hebben we onze laatste schooldag dus volgende week beginnen we eindelijk aan onze stage. Ik heb er echt heel veel zin in maar ik vind het ook wel heel jammer! Ik zal de leraren echt gaan missen! Ze zijn allemaal geweldig! Morgen gaan we als afsluiter met zijn allen naar de pizzeria. Dat gaat vast ook weer heel gezellig worden!

In het weekend hebben we het op zich lekker rustig aan gedaan. Vrijdag avond zijn we naar het theater geweest. We waren uitgenodigd door een lerares omdat haar dochter er aan mee zou doen. Het was een soort van modeshow met van alles er door heen. Een leraar van ons deed er ook aan mee. Hij ging salsa dansen. Heel leuk om hem eens te zien dansen! Ik vond het wel leuk om eens te zien maar het was niet echt super ofzo. Het duurde voor mijn gevoel iets te lang.

Zondag ben ik met 3 andere meiden naar een hanengevecht geweest. Dat is hier legaal dus dat moeten we natuurlijk eens hebben gezien. Ik vond het geweldig! Natuurlijk was het zielig voor de hanen. Sommige hanen zijn dood gegaan en ze zaten allemaal onder het bloed. Maar de sfeer daar was echt geweldig! Voor 12 dollar hadden we vervoer heen en terug, kon je gratis drinken en eten. Super goedkoop dus. Harry organiseert zo'n tour daarheen. Hij is de Nederlandse zakenpartner van Iris dus we konden hem al. Het gevecht was in een buitenwijk van León en bijna alle mannen van de lokale bevolking komen daar heen. Dus ja we waren de enige vrouwen en dan ook nog eens blank! Maar gelukkig waren de meeste mannen echt super aardig en ik heb me kapot gelachen daar met iedereen! Ik zou het dus niet erg vinden om er nog een keer heen te gaan.

Afgelopen maandag heb ik mijn stageplek bezocht. Ik ga stage lopen bij een kinderdagverblijf. Maar oo dat is dat anders hier dan in Nederland zeg! Het is een niet super groot gebouw en overdag lopen er 85 kinderen rond. Echt heel druk dus maar dan hoef ik me tenminste niet te vervelen! Ik heb toen ook mijn stagebegeleidster ontmoet en ze is echt super aardig! Dus ik denk dat het wel goed komt daar. Ik heb er tenminste wel echt super veel zin in!

Dinsdag zijn we naar het concert van LMFAO in Managua geweest. We waren ook nog eens VIP. We gingen met een bus en chauffeur heen van Vapues dus dat was allemaal goed geregeld. Iris ging ook gezellig met ons mee. We hadden er er vreselijk zin in! Het concert was in het baseball stadion van Managua. Echt super vet! Het concert zelf was ook echt super! Maar nu komt het slechte nieuws.. Toen LMFAO er nog niet was en er alleen muziek werd gedraaid werden we gebeld door de chauffeur dat we daar moesten komen. En wat was er gebeurd? Ja hoor we waren beroofd. We hadden al onze spullen in het busje liggen. De chauffeur vertelde dat 3 mannen in de bus hadden ingebroken. Één van hun hield een pistool tegen het hoofd van de chauffeur zodat hij niks kon doen. De mannen hebben dus alles meegenomen! Vreselijk! Ik ben mijn tas dus kwijt met mijn make-up, haar spulletjes, portomonee met id-kaart en mijn ov-kaart erin en nog allemaal kleine dingetjes maar dat zijn wel de dingen die ik eigenlijk elke dag gebruik. En mijn huissleutel is weg. Wat ik echt heel vervelend vind. Gister bijvoorbeeld.. Ik kom thuis smiddags, is er niemand. Dus ik maar 3 kwartier wachten voordat ik eindelijk binnen was. Wat er bij mij is gestolen valt nog wel mee vergeleken met sommige anderen. Sommige meiden zijn hun Ipod en Ipad, bankpas. Dan baal je denk ik nog meer. Maar iedereen baalde hoor! Het is gewoon vervelend dat je alles weer opnieuw moet kopen. En aangezien iedereen die dag ook het geld moest betalen voor onze vakantie in december, zijn we niet zo rijk meer.

We zijn toen naar de politie gegaan die op het parkeer terrein rondliep maar die wou niks doen. Ze vonden het een raar verhaal omdat er veel beveiliging rond liep op de parkeer plaats en niemand wat heeft gezien. En omdat de politie in Managua er niks aan wou doen, wou de politie in León er ook niks aan doen. Hun vonden het weer raar dat de politie in Managua niks wou doen. Heel gedoe dus maar uiteindelijk hebben we wel aangifte kunnen doen. We beleven hier tenminste genoeg! Maar dit is wel erg vervelend.

Bedankt trouwens voor alle reactie bij de reisverhalen! Ik vind het heel erg leuk om te zien wie mijn verhalen lezen!

Liefs!

  • 02 Oktober 2012 - 22:06

    Tseard:

    Wel een hele andere cultuur, met bijhorende gewoonten. Wel even wat anders dan Grunn'.
    Hoop dat al het gedoe nu voorbij is en dat je weer kunt concentreren op je stage

  • 06 Oktober 2012 - 23:08

    Anja:

    Dag Welmoed,

    Lees je reisverslagen leuk om te lezen je maakt er wel heel wat mee zeg...
    Heel veel succes met je stage.

    Hartelijke groetjes Anja en Jan














































































































Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nicaragua, León

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

20 December 2012

Corn Island

16 December 2012

Laatste dag in León

05 December 2012

De tijd vliegt voorbij

12 November 2012

Laguna asosoca

02 November 2012

Weer een update
Welmoed

Actief sinds 03 Juli 2012
Verslag gelezen: 324
Totaal aantal bezoekers 15823

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2012 - 22 December 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: